willy-in-hanukkah.reismee.nl

Tuk-tuk

Dinsdag 6 November

Vanochtend vroeg wakker. De slaapzaal was goed, maar de bedden klam, niet schoon en de kamer warm. Mmmm, klinkt als klagen maar de rest van het resort is prima hoor. We hebben evengoed niets te klagen. Lekker eten, ligbedden met lekkere kussens en uitzicht op de oceaan. Maar 1 nacht is hier wel voldoende. Om 10 uur komen er 2 tuk-tuks voor rijden, Die zijn geregeld door onze Ghanese tourgidsvrienden. Lachen dit. Pé en Boyte in de ene en Juud en ik in de andere. Vlam in de pijp en gaan.

We rijden 2 uur door Cape Coast en Elmina, geweldig! We stoppen op de vismarkt van Elmina en zien hoe de vissers de krabben uit de netten halen. Met houten boten gaan ze 's middags de zee op. Achter de boot is een klein bootje met een aggregaat dat in verbinding staat met de netten. Als de vissen in het net zitten krijgen ze een schokje en zijn ze in principe panklaar. s'Ochtends komen de boten weer in de haven en dan is het netten legen en verkopen. Pé helpt de vissers nog even met de krabben uit de netten halen maar dat is nog 'n klus apart.

Daarna rijden we door naar een ander plaatsje. We hebben weer veel bekijks. Blanke mensen en ook nog in een tuk-tuk. We komen aan bij een lepra kolonie. Hier wonen mensen met lepra. We worden netjes rondgeleid en Juud geeft nog wat kleding aan een baby van 3 maanden oud.

Dan horen we van de chauffeur waarom ze bij elkaar wonen. Omdat de ziekte besmettelijk is zetten ze alle patienten bij elkaar want ziek zijn ze toch wel. Oke bedankt voor de info, zo snel handen wassen en ervan uit gaan dat de vaccinaties hun werk doen. Als we terug komen bij Oasis gaan we dus handen wassen, eten en drinken en dan naar de taxi. We zitten nog niet in Biriwa maar in Cape coast. Onze volgende stop is in Biriwa. leuke huisjes langs het strand, klinkt goed. Als we er aan komen valt het toch wat tegen. het strand ligt naast vissersboten en het water is heel smerig. Verder is het hier redelijk uitgestorven. We besluiten de taxi in te gaan en door te rijden. We komen aan in Abandze Beach Resort en nemen daar 2 kamers naast elkaar. Is toch ook wel weer fijn. Slapen met je eigen vent in een 2-persoons bed. Zwemmen in zee gaat hier ook niet, omdat er verschrikkelijk vel rommel in zee ligt. Zonde zeg. We gaan naar een terras boven op een bar en kijken dus mooi uit over de oceaan. Daarna lekker douchen, warm! Airco aan, top hier. Maar dan begint het te spoelen en is het lights off. Oke. Op karakter van de kamer naar het terras rennen en lekker wat drinken en te eten. We hebben aan de manager gevraagd of er vanavond kampvuur met muziek geregeld kan worden maar ik vrees dat we zelf liedjes moeten zingen. Zolang het geen Sieneke of Frans is hoor je mij niet klagen.

Marrit

Ja het is moeilijk om een kampvuur en een man met een gitaar te vinden ;).

Al wel lychee-likeur gevonden?