willy-in-hanukkah.reismee.nl

Biriwa

Maandag 5 November

Na het ontbijt gaan we lekker ff zwemmen in zee. Er zijn maandagen dat we het niet hebben. Heerlijk hier! Na het zwemmen even douchen en koffers pakken. We schuiven een stukje op langs de kust. We gaan met een taxi naar een resort aan de kust van Elmina. De weg gaat van asfalt, naar asfalt met gaten, gaten met asfalt en tot slot een geitenpad. We komen in niemandsland aan bij een heel leuk resortje, ronde hutjes langs de zee, hangmatten echt vakantie. Echter...in zee ligt een rotswand om de kust te beschermen, oke niet zwemmen dus. Maar er wordt bij de bar verteld dat er wel bier is, maar dan warm, maar het ijs kunnen we gaan halen hoor. Oke dat is teveel. We besluiten om door te rijden. We rijden eerst door Elmina. Dat is een visserplatsje er er wordt vandaag vis gerookt en gedroogd. Er is ook markt. De lucht is niet te harden en we rijden stapvoets of we rijden niet. Verschrikkelijk wat een lucht maar wat geweldig om al die bedrijvigheid te zien. Ongelofelijk wat de vruwen hier op hun hoofd kunnen dragen. Ze kunnen daarbij ook nog sierlijk lopen, wat een helden.

Complete teilen vis worden er per hoof vervoerd. Het is een drukte van belang en we kijken onze ogen uit. Er rolt een grote schaal vis om en die wordt snel weer volgeschept, zo van het hete asfalt af. Smakelijk eten, wat zijn we ook verwend zeg. Dan rijden we door naar de bank want er moet nodig gepind worden. Daarna komen we aan op Oasis Beach Resort. Er is alleen nog een 6 persoons kamer met stapelbedden, maar de zee en het resort maken dat dik goed. Slapen doe je toch met je ogen dicht, zeker als je bij je schoonmoeder op de kamer ligt.

We gaan eerst wat eten en drinken en dan snel omkleden en de zee in. Het is hier verboden te zwemmen voor Ghanezen, omdat de zee hier gevaarlijk is. Maar wij zijn blank en hebben een drivinglicence for swimming dus we krijgen ontheffing. Komt vast wel goed met die obruni's. Boyte ligt er als eerste in en ligt ook als eerste weer op het strand. Oke das andere koek. Het is een waar spektakel hier en het is echt een gevecht met de golven en die winnen meestal. We staan tot ons knien in het water en als er een golf op je afkomt kan je bijna niet blijven staan. Diezelfde golf stroomt weer terug naar zee als de volgende al weer op je afkomt. Dit is zwaar werk en snel zit het zand in gaatjes waar nog nooit daglicht is geweest. De strandwacht lacht zich rot maar op een gegeven moment is het mooi geweest en gaan we douchen.We gaan wat drinken en daarna ga ik met Pé en rondje door het dorp lopen. Iedereen die meer als 3 dingen kan verkopen en een tafeltje heeft, heeft een winkel. Achter de 'winkel'straat kijk je de woonwijken in. Ongelofelijk armoedig en smerig. Bij de winkels loopt iedereen met een takkenbosje z'n stoepje te vegen. We zijn hier op straat de enige blanken op dit moment, dus bekijks genoeg. Alle kindertjes zwaaien en vragen daarna om een cedi. Dat hebben we nog niet gehoord hier in Ghana. Het is een mooi rondje en bijzonder toch weer om te zien hoe de mensen hier leven en werken. Na een uurtje zijn we weer terug bij Judith en Boyte. Die zitten inmiddels gezellig met een paar Ghanezen te praten, tourgidsen. We vragen of ze voor morgen een tuk-tuk kunnen regelen. Komt goed, ben benieuwd! Daarna lekker eten en nog wat drinken en naar onze slaapzaal.

Jacqueline

Wat een avontuur zeg super gaaf. Xxx geniet nog maar ff lekker.

Sandra

Het klinkt nog steeds fantastisch al die verhalen, mazzeltje voor de jongens, hoeven die niet al teveel moeite te doen om het huis op te ruimen, jullie zijn toch wel wat troep gewent nu!

Kees

De berichten blijven leuk!!

Nikki

Gaaf hoor! Leuk dat jullie het zo naar jullie zin hebben <3 veel plezier nog dikke kus xx

Anja

Wat blijf je toch geweldig schrijven... nog een week dan is je boek vol.. ik denk dat ik de eerste ben die het koopt...Fantastisch wat een belevenissen, liefs xx