willy-in-hanukkah.reismee.nl

De laatse dag op Hanukkah

Zondag 28 Oktober


Vanmorgen lekker samen ontbeten. We hadden eiersalade en tonijnsalade gemaakt. Echt een bonusontbijt. Daarna met Moses naar het stuk land waar hij over een paar jaar een kippenstal wil bouwen. Er staat al een huisje met 2 kamers. Als de stal er staat moet er wel iemand bij wonen, anders worden de kippen gejat en dat is niet de bedoeling. Het is een flink stuk land en er is al een waterput. Leuk om te zien. Eerst moet de school klaar zijn en het huis van Mariette en Moses en dan is de kippenstal aan de beurt. Dan gaan we nog even naar een kippenboer, dat is natuurlijk helemaal mooi. Hij heeft verschillende stallen. Nou moet je je daar niet al te veel van voorstellen. Het is een betonnen vloer met een laag muurtje er om heen. Daarboven dan gaas en een dak. Ook nog plastic dat naar beneden kan als het hard waait of regent. Maar het werkt.

In 1 stal lopen 158 mooie legkippen die gister samen 126 eieren hebben gelegd. De boer laat alles zien, tot de hokkaarten aan toe. Dan nog een stal met kippen van 21 dagen, de kippenboeren genieten weer hoor. Dan weer terug naar Hanukkah waar buurman en buurman gaan proberen de auto van Moses op te knappen. Hij stottert veel tijdens het rijden en het dashboard lijkt op een mooie discoshow. Ik geef de jongens goeie aanwijzingen en tips en ze kunnen aan de slag ( geintje)
Boyte gaat aan de auto van Moses beginnen en Pé aan de skelter.


Het repareren gaar hier met de middelen die er zijn. Er is gelukkig tape om de lekke slangen dicht te plakken, maar het luchtfilter moet worden schoon geblazen met een fietspomp. Maar goed, de auto rijd beter en de discoshow is gerepareerd. Van de skelter moet de stuurstang gelast worden, maar ja geen lasapparaat. Moses gaat met de mannen op stap. Hij heeft z'n kapper gebeld of het koopzondag is want er moeten 2 obruni's geknipt worden. Ze willen allebei dezelfde look als Moses.

Daarna naar de lasser met de skelter. Juud en ik gaan ondertussen met Mieke en een grote groep kinderen wandelen. Wij hebben alledrie een babytje op onze rug. Lucas gaat ook mee in de rolstoel. Ik geef hem mijn fototoestel en vraag of hij foto's van ons wil maken. Kijk dat is nou een mooi klusje voor die jongen. Hij moet even doorkrijgen hoe het werkt maar dan gaat het echt goed. Hij is apetrots. Van Juud en mij maakt hij echt hele leuke foto's.

We lopen ongeveer een uurtje en gaan dan weer terug naar Hanukkah. Als we daar aankomen zijn de jongens er ook net. Allebei een Moses-look en de skelter is gemaakt. We gaan nog even lekker zitten en dan begint het echt te spoelen. Enorm zo hard. Boyte gaat douchen onder de stralen die van het dak komen, lachen natuurlijk. De grote kinderen dansen in de regen en gaan zelfs in de plassen liggen. Dikke pret allemaal maar wat een water. Als de bui bijna gestopt is gaan we naar de eetzaal. Er is daar een goodbey-party voor ons. We gaan eerst met z'n allen dansen .

Daarna gaan de kinderen alleen of in groepjes een liedje zingen en/ of dansen. Prachtig allemaal, zo lief en we worden echt plat geknuffeld. Zo gaaf allemaal, al met al zijn ze wel een uur bezig. Het hoogtepunt is wel een groepje dat een dansje doet op het nummer 'You raise me up". Ik probeer het filmpje te plaatsen en anders moet je dat vooral thuis komen kijken want dat was echt fantastisch. De rest ook trouwens. We krijgen nog een kadootje dat de kinderen zelf hebben gemaakt. Tot slot nog een woordje van Moses waarin we ook weer uitvoerig bedankt worden en ook onze familie en andere sponsors voor alle hulp en donaties. Dan wordt er ook nog voor ons gebeden. Dat we maar een mooie vakantie heeben en veilig weer thuis komen. Tjongejonge, wat een belevenis dit.
Na afloop gaan de jongste kinderen naar bed en wij naar Eusbett om nog lekker even met elkaar te eten. Tja dit was mijn tijd op Hanukkah dan. Wat een ongelofelijke mooie ervaring. Wat heb ik ontzettend veel mee gemaakt en wat heb ik ook veel kunnen doen. Zo mooi dat je met je inzet en liefde toch zoveel kan bereiken. Ook bewonderenswaardig wat Moses en Mariette hier toch allemaal doen voor deze kinderen, zij maken echt het verschil. Het lijkt misschien een druppel op een gloeiende plaat als je in Nederland zit, maar niets doen is geen optie in dit land. Ik kan me niet voorstellen dat ik hier nooit meer zal komen maar we zullen zien. We hebben alvast een avond gepland met Mariette als we weer thuis zijn en in December als Moses ook naar Nederland komt zullen we ook vast weer afspreken.
Wij gaan morgen om 8 uur met een taxi naar National Parc Mole. Het is een rit van ongeveer 8 uur. Ik probeer jullie op de hoogte te houden, maar ik weet niet hoe het internet daar is. En ik heb ook een beetje vakantie tenslotte. Mocht het niet lukken om wat te plaatsen dan zie ik jullie vast op Pé zijn verjaardag. Die viert hij alleen s'avonds. Trouwens, we vliegen terug ook met TAP dus misschien wordt het wel een feestje in Lissabon. Bedankt dat jullie zo met me mee lezen en leven en tot gauw!

Reacties

Reacties

Anja

Lieve allemaal daar... ik heb genoten van je prachtige ontroerende pakkende verhalen, je hebt daar onwijs goed werk gedaan ...en met alles wat je schrijft daar zou je iets mee moeten doen je ontroerd de mensen.. laat ze lachen.. fantastisch. Maar voor nu lekker vakantie heeeeeeel veeeel plezier. Liefs xx

Jesse siem marina

Genoten van jullie bijzonder mooie emotionele tijd.

Jacqueline

Prachtig om allemaal te lezen jammer dat het weer voorbij is. Geniet van jullie vakantie samen. Xxx

Wil

Jullie hebben er mooie dagen gehad en de herinneringen daaraan zullen altijd blijven. Reacties terug lezen brengen vast weer een lach en een traan.
Nog een fijne vakantie.

Kees

He Willy.

Je kan altijd nog schrijfster worden.
Wat een geweldige verhalen!!
Fijne vakantie!!

Jackie r

Mooi om al die verhalen te lezen en nu lekker chillen met mijn broertje, boyte en juudje... Veel plezier

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!