willy-in-hanukkah.reismee.nl

En weer een drukke dag

Donderdag 18 Oktober

Na het ontbijt komt Moses. We gaan weer op weg naar het ziekenhuis. Als we daar aankomen gaat de vader net de ambulance in en op weg naar Kumassi. Hoop dat er niet teveel mis is met zijn hoofd want we zijn inmiddels alweer een halve dag verder, de wegen zijn hier niet als in Nederland en de brancard is verre van comfortabel.
Dan gaan we naar de kinderafdeling. De hoofdzuster neemt ons direct mee naar de jongen met sikkelcelziekte. Gister lag hij op zijn buik en was de zuster zijn rug aan het masseren om stijfheid in zijn spieren tegen te gaan en de pijn te verlichten. Nu zit hij rechtop, is zeker nog erg ziek, maar hij eet wat en voelt zich beter als gister, heeft ook minder pijn. Joepie daar heb ik het voor gedaan, wat een opluchting! Ik geef hem een autootje dat ik van Joey en Luuk heb mee gekregen voor de kindjes in Afrika. Hij begint voorzichtig te lachen, WOW zo mooi en ontroerend om te zien. Dus mannen goed gedaan, lief dat jullie aan deze kinderen denken, Oma is supertrots op jullie en dit mannetje heel erg blij. De rest deel ik ook uit, weer dezelfde reactie uiteraard, bijzonder. Dan naar het ventje met Malaria. Gister zag het er echt heel zorgelijk uit maar nu gaat het gelukkig ook met hem een stuk beter. De koorts zakt en hij kijkt veel beter uit zijn ogen. Nu hopen dat we echt op tijd waren en dat hij geen schade in zijn hersentjes heeft. Het is echt een hele opluchting om deze kids zo te zien maar ook echt bizar dat een kinderleven, of kwaliteit van een kinderleven hier afhangt van geld en of dat geld er dan op tijd is.
Dan gaan we naar de babyafdeling. Daar is 2 weken geleden een vierling geboren na 35 weken zwangerschap. Ze liggen naast elkaar in een open couveuse met lamp erboven voor fototherapie. Moeder staat er stralend naast, wat mooi. 3 Mooie meiden en een iets kleiner broertje. K3 met de manager zeg maar. Met deze  4 komt het vast wel goed maar moeder zal een zware tijd tegemoet gaan. Daarnaast staat een couveuse met 3 kleintjes erin. Geen familie van elkaar maar zo kunnen er 3 kindjes in een couveuse behandeld worden. Dan verder naar de IC. Klinkt luxe maar het is een open kamer met bedjes waar wij gewoon langs mogen lopen. Er liggen hier wel wat kindjes waar het echt niet goed mee gaat, klein, dun,,doffe huid, mmm
Daarnaast 2 bedden waar 5 kindjes naast elkaar op liggen. Er ligt ook een tweeling. De moeder is tijdens de bevalling overleden en de kindjes kunnen dus geen borstvoeding krijgen. Ook is het nog niet duidelijk of vader in staat is om voor de kleintjes te zorgen. We hebben van de week babyvoeding gekocht voor Hanukkah en daar kunnen vast wel een paar blikken af om deze kindjes  te voeden. Well fair zal contact met de familie opnemen om de situatie in kaart te brengen. Anders bieden Moses en Mariette deze kinderen de mogelijkheid om in Hanukkah te komen wonen tot de vader weer in staat is om zelf voor ze te zorgen.
Weer terug op Hanukkah staat het eten klaar. Daarna duik ik de container maar weer eens in om kleertjes voor de vierling en de tweeling te verzamelen
Morgen gaan we met Moses dorpen bezoeken om kleding uit te delen dus ook daar moet alles voor worden uitgezocht .  Daarna nog even bij Art-claass kijken en nog een half uurtje voetballen met de jongens die al uit school zijn. Dan komen de kids weer uit school en gaan we huiswerk maken. Het zijn er niet zoveel dus we zijn snel klaar. Gauw de bak met springtouwen en ballen pakken en lekker met z''n allen spelen op het plein.
's Avonds weer met Moses naar het ziekenhuis om de babyvoeding te brengen. Wat een geregel maar wat hebben we weer een hoop kunnen doen vandaag. 's Avonds  lekker nagezeten. Wat ben ik toch een bofkont dat ik dit kan en mag mee maken.

Sandra

Topper!!! Ben blij dat je zoveel kan doen.

Debbie

Jeetje Wil, wat indrukwekkend allemaal. Ik leef/ lees met je mee.
Heel veel succes en plezier daar!

pe

trots op jou wijffie.